welcome to my blog

Saturday 27 October 2012

Diri Saya


1. Mari Kita Menyanyi
      Berjaya
      Tepuk ramai-ramai,
      Belalang kupu-kupu,
      Kalau mahu pandai,
      Saya baca buku.
      Belalang kupu-kupu,
      Terbang tepi paya,
      Rajin baca buku,
      Saya akan berjaya

2. SIAPA SAYA?
    Nama saya Mohammad Sanibin Seman

3. UMUR
    Umur saya tujuh tahun.

4. TEMPAT TINGGAL
    Saya tinggal di Taman Mawar

5. ADIK BERADIK
    Saya ada seorang adik perempuan dan seorang abang.

6. HOBI SAYA
    Saya suka baca buku.
    Saya juga gemar bermain bola sepak.

7. CITA-CITA
    Saya berazam mahu belajar bersungguh-sungguh.
    Saya bercita-cita menjadi doktor.

8. MAKANAN KEGEMARAN
    Roti bakar adalah makanan kegemaran saya.
    Jus oren pula minuman Kesukaan saya.

9. EJA DAN SEBUT
    • O ren       u mur          a dik
    • Bu ku       ba ca          sa ya
    • Ra jin       ge mar         ro jak
    • Tu juh      dok tor        se pak

LATIHAN
   - MARI CUBA JAWAB

1. Berapakah umur Mohamad Sani ?
    A. 7 minggu
    B. 7 tahun
    C. 7 bulan
2. Berapakah jumlahadik-beradik Mohamad Sani ?
    A. 2 orang
    B. 5 orang
    C. 3 orang
3. Apakah cita-cita Mohamad Sani?
    A. guru.
    B. doktor.
    C. kerani.
4. Susun dan tulis semula perkataan di bawah supaya menjadi ayat yang betul.
     4.1 saya Mohamad Sani. Nama
           
     4.2 di Taman Mawar. Saya tinggal
           
     4.3 Saya doktor. bercita-cita menjadi
           
5. Cerakinkan perkataan di bawah.
     5.1. bola   <--->             +     
     5.2. buku   <--->             +     
     5.3. sepak   <--->             +     
     5.4. doktor   <--->             +     
     5.5. taman   <--->             +     


6 comments: